VITAMINI B SKUPINE

Već od malih nogu slušamo kako su voće, povrće i meso zdravi te kako su za očuvanje zdravlja ključni vitamini. Navedeno često uzimamo „zdravo za gotovo“. Postavlja se pitanje, što su zapravo vitamini? Vitamini su supstance koje omogućavaju rast i normalan razvoj organizma, sprječavaju infekcije, čuvaju živčani sustav, sprječavaju probavne smetnje, a unose se u malim količinama. Općenito, postoji nekoliko esencijalnih vitamina: vitamin A, vitamini B, vitamin C, vitamin D, vitamin E i vitamin K. Svaki od navedenih ima specifičnu zadaću, a njihov nedostatak može uzrokovati zdravstvene probleme.

Ovaj članak pomoć će Vam odgovoriti na pitanja zbog čega se vitamini B smatraju toliko važnima, gdje ih možemo pronaći, kako ih pravilno konzumirati i druga.

Zašto su vitamini B toliko važni?

Vitamini B jesu vitamini topljivi u vodi, a cijenjeni su u vrlo važnim procesima koji se odvijaju u našem tijelu – procesima rasta i stvaranja energije iz hrane koju jedemo. Iz tog razloga povećan unos vitamina B posebno je bitan u slučaju povećane tjelesne aktivnosti. Također, od izuzetne je važnosti pozitivan utjecaj vitamina B na regulaciju apetita i probavu. Ovi vitamini sudjeluju u de novo sintezi DNA i RNA te pomažu stvaranju crvenih krvnih stanica čime omogućuju opskrbu svih stanica našeg tijela dovoljnom količinom kisika. Za normalno funkcioniranje našeg organizma i zdrav život, tijelo mora raspolagati dovoljnom količinom vitamina B, a njihov nedostatak može uzrokovati bolesti i poremećaje poput anemije. Nažalost, naše tijelo ne proizvodi dovoljnu količinu navedenih vitamina te ih je potrebno dodatno unositi hranom i dodacima prehrani.

Gdje možemo pronaći vitamine B?

Zeleno povrće, meso, riba, jaja, mliječni proizvodi i žitarice bogati su vitaminima B. Međutim, ponekad je unos dovoljne količine navedenih vitamina potrebno ostvariti putem dodataka prehrani.

Koje vrste vitamina B postoje?

Najvažniji vitamini ove skupine jesu B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 i B12.

Vitamin B1, poznat i kao tiamin, nalazi se u cjelovitim žitaricama, mahunarkama, govedini i svinjetini. Aktivan je u reakcijama stvaranja energije, kao i u metabolizmu aminokiselina i ugljikohidrata. Nedostatak vitamina B1 je poznat kao „beriberi“ poremećaj, karakteriziran gubitkom težine, povraćanjem, slabosti mišića, razdražljivosti, a u težim slučajevima srčanom disfunkcijom i pojavom perifernih edema. Osim navedenog, nedovoljna količina vitamina B1 može uzrokovati laktičku acidozu i poremećaje živćanog sustava. Jedna od važnijih karakteristika B1 vitamina je regulacija apetita.

Preporučeni dnevni unos u odraslih muškaraca iznosi 1,2 mg, a u žena 1,1 mg.

Vitamin B2, odnosno riboflavin, bitan je u metabolizmu masti, ugljikohidrata, proteina i mnogim enzimskim reakcijama. Proizvodi bogati navedenim vitaminom jesu mlijeko, mliječni proizvodi, mahunarke, nemasno meso i riba. Navedeni vitamin ključan je u održavanju sluznice probavnog sustava i zdravlja jetre. Deficijencija vitamina B2 je rijetka, a obilježavaju ju nespecifični simptoma poput slabosti, grlobolje, anemije i dermatitisa.

Preporučeni dnevni unos je 1,3 mg za odrasle muškarce te 1,1 mg za žene.

Piridoksin, poznatiji kao vitamin B6, nalazi se u mnogim prehrambenim proizvodima, ali u najvećoj koncentraciji on je prisutan u mesu, mahunarkama te orašastim plodovima. Djeluje u mnogim enzimskim sustavima, osobito metabolizmu, a posebno je važan za sintezu hema, bitnog u prijenosu kisika. Kao i dosad spomenuti, vitamin B6 bitan je u osiguravanju pravilne probave jer je upravo on zaslužan za razgradnju proteina.

Preporučeni dodatak prehrani za vitamin B6 je od 1,3 do 2,0 mg za odrasle osobe. Simptomi njegova nedostatka uključuju slabost, dermatitis, heliozu i anemiju.

Vitamin B12 ili kobalamin je važan u metabolizmu RNA, proteina i lipida te u sintezi hemoglobina. Osim toga, on je važan u prijenosu živčanog impulsa. Za njegovu uspješnu apsorpciju potreban je intrinzični faktor kojega proizvode parijetalne stanice želuca, a glavni uzrok njegova nedostatka je nedostatak navedenog intrinzičnog faktora uzrokovanog atrofijom želuca. Simptomi koji se javljaju radi nedostatka vitamina B12 jesu teške anemije, probavne smetnje, anoreksije, razdražljivosti, apatije i gubitak pamćenja.

Preporučeni dnevni unos je 2,4 µg u odraslih osoba.

Odaberite državu

Pratite nas na društvenim mrežama
ZastupnikJGL
ProizvođačZeta

Design by: NIVAGO